Show & Tell

Lav en udstilling

Lav en udstilling

En udstilling kan være mange ting, og her er vendingen "det er kun din fantasi, der sætter grænser" helt på sin plads. Lav en udstilling, der sætter fokus på hjernen - i din kantine, på din skole, på rådhuset, ja, hvor som helst, hvor folk kommer forbi. Vi har samlet nogle eksempler på, hvad en udstilling kan bestå af.

Bøger
Biblioteket er fuld af bøger om hjernen. Arbejder du på et bibliotek, er det helt oplagt at finde plads i Hjerneugen til en udstilling af jeres bøger om hjernen. Sæt dem flot op, og pir gæsternes nysgerrighed. Også skolebiblioteker kan være med og finde bøger om hjernen, der passer til børnenes niveau.

Collager
Collager er en sjov måde at udtrykke sine tanker og følelser på, når man skal tænke over et tema - for eksempel sin hjerne. Det er sandsynligvis oftest børn, der laver collager, men der følger en rigtig god tankeproces med, og det kan sagtens tages med ind til for eksempel et personalemøde, hvor der er plads til sådan et indslag. Prikken over i'et er, når man bagefter skal præsentere og fortælle andre om sin collage. Det er sjovt og sætter ofte tanker i gang.

Tegninger/malerier
Mange, som kæmper med en hjernelidelse i hverdagen, finder ro - og livskvalitet - i at male eller tegne. De bruger det også som en måde at finde tilbage til livet efter for eksempel en skade i hjernen. Hjernen er i sig selv et rigtig godt tema. I sig selv er hjernen et godt motiv - og symbolsk kan den føre til uendeligt mange motiver.

MEN - du behøver ikke lade dig begrænse af papir eller lærred. Brug modellervoks, papmaché, naturmaterialer, genbrugsmaterialer, stof, lego - alt muligt - til at lave værker til en udstilling om hjernen.


 

Blær dig

Blær dig med din viden om hjernen

Elsker du hjernen, så elsker du også fun facts om hjernen. Find god, sjov og klog viden om hjernen, som du kan benytte flittigt i Hjerneugen. Brug en given lejlighed til at fortælle venner, kolleger og familier interessant viden om hjernen og dens fortræffeligheder. Når du er sammen med andre, eller når du skriver på sociale medier (brug gerne #hjernenifokus).

Vi har samlet noget af alt det gode hjernefakta. Her er lidt at begynde med:

  • Hjernen vejer gennemsnitligt cirka 2% af din kropsvægt - men den bruger cirka 20% af kroppens totale energi og ilt.
  • Hjernen består af cirka 73% vand. Dehydrering kan skade de kognitive funktioner, det er blandt andet vores tænkning og evnen til at lære. Bogstaveligt talt svinder hjernen ind. Forskning tyder på, at sveder du i 90 minutter uden at tilføre væske, så skrumper hjernen i et omfang, der svarer til, at du er blevet et år ældre.
  • Hjernen indeholder i omegnen af 86 milliarder hjerneceller, også kaldet neuroner. En stykke hjerne på størrelse med et sandkorn, indeholder 100.000 neuroner. Hver neuron er forbundet med cirka 40.000 synapser (forbindelser i hjernen).Du danner nye hjerneforbindelser, hver gang du oplever/lærer noget nyt.
  • Vores evne til at koncentrere os er blevet ringere. I år 2000 kunne vi gennemsnitligt koncentrere os i 12 sekunder, i dag er det 8. Det er et sekund kortere end en guldfisk!
  • Hjerneceller er kannibaler. De kan fortære hinanden som en sidste udvej, hvis de mangler mad. En god grund til at være opmærksom på, hvilken diæt du vælger.
  • Mental træthed går ud over viljestyrken og gør det sværere at sige nej til såvel fristelser som det, man ikke har lyst til.
  • Du kan ikke stole på din hukommelse. Det, du oplever, bliver lagret i bidder forskellige steder i hjernen - og hjernen fylder selv hullerne ud, når du skal huske noget igen. Det betyder også, at hjernen kan skabe falske erindringer - ligesom når du måske tydeligt kan huske lærer Andersen i tv-serien Matador, da han på bryllupsnatten er låst ude på altanen i sin hvide natskjorte. Scenen er bare aldrig blevet vist.
  • Kan du ikke huske, hvad du lavede under byturen i går, så er det ikke fordi du har glemt det, men fordi en beruset hjerne ikke kan danne minder.
  • Mennesket tænker i gennemsnit 50.000 tanker i løbet af et døgn. Langt over halvdelen af dem er negative.
  • Du har ikke selv så godt styr på det hele, som du tror. Man anslår, at cirka 95% af alle beslutninger træffes ubevidst.